Személyre szabott étrend vagy flexibilis diéta?

Egyre növekvő trendnek örvend a flexibilis diéta irányzat a személyre szabott étrenddel szemben. A flexibilis diéta lényege, hogy 70%-ban vagy 80%-ban eszünk kiegyensúlyozottan, és a maradék 20-30%-ban pedig azokat az élelmiszereket fogyasztjuk, ami a lelkünknek kedves (csoki, chips, süti, egyéb feldolgozott élelmiszer, stb.).

Egyébként szuper törekvés az, hogy az eddigi „diétázó kultúránkat”, amely a szélsőségekre épített, fokozatosan kezdi felcserélni az az irányelv, hogy igenis ehetünk a lelkünknek kedves dolgokat akkor is, ha célunk van a testtömegünkkel. Így szépen fokozatosan tűnnek el a kötelezőnek mondható csirke – brokkoli – pufirizs kombinációk, ha éppen valaki elkezd figyelni a táplálkozására.

Személyre szabott étrend
Forrás: www.pexels.com

Azonban a flexibilis diéta kapcsán is érdemes meghúzni bizonyos fékeket, és vagy-vagy elképzelés helyett sorrendben gondolkodni az étrendi irányzatok fajtái kapcsán. (Értem ez alatt természetesen azt, ha személyre szabott vagy flexibilis étrend közül szeretnénk választani, a többi divatirányzatot nem is érdemes az egészséggel egy lapon említeni).

1. Miért fontos még mindig a személyre szabott étrend?

Röviden azért, mert először meg kell tanulni jól enni. Először szükséges megtanulni a 100%-ot, hogy tudj 70-80%-ot csinálni. Ha nem tudod mi a 100%, akkor nem tudod, hogy mi a 80%.

Rengeteg tévhit terjeng a köztudatban, hogy milyen is az egészséges táplálkozás, azonban a modern dietetika és a tudományos bizonyítékok ellent mondanak ezeknek az állításoknak. Nézzünk meg egy példát.

Manapság a köztudat szerint nem szabad köretet enni, ha fogyni szeretnénk, mert vagy nem tudunk tőle lefogyni, vagy szétgyullad tőle a bélrendszerünk, vagy mindkettő. (Természetesen ez a mondat még véletlenül sem azokhoz szólt, akik gluténérzékenyek és kerülniük szükséges a glutént, habár gluténmentes köretből is van azért választék, így nekik pedig onnan érdemes válogatni, megvonás helyett.)

Személyre szabott étrend
Forrás: www.pexels.com

Közben a tudomány mai állása szerint együnk rengeteg teljes kiőrlésű gabonát/ pszeudogabonát, mert rengeteg betegséggel szemben védő hatással bírnak. Ugyanitt, a köret nem fog hizlalni, sem pedig a milka csoki, csak akkor, ha szintentartó tartományon felül fogyasztod el kalóriában. Tehát a köret önmagában nem hizlal és nem egészségtelen, annak ellenére, amit a médiában hallani róla.

És ez csak egy példa volt a köztudatban terjengő számtalan olyan állításra, amely szinte evidenciaként kering az „egészséges táplálkozás” kapcsán, közben pedig egyáltalán nincs valóságalapja.

Szóval emiatt van az, hogy személyre szabott étrenddel kezdünk. Szükséges megtanulnunk azt, hogy mi az etalon, mi a 100%. Szerencsésebb esetben pedig a szakember is segít abban, hogy az étel-/ élelmiszerkívánságaid úgy építse be a személyre szabott étrendedbe, hogy az ne essen át a ló túloldalára, ne vidd túlzásba a flexibilitást.

2. Miért nem jó, ha túlzásba visszük a flexibilis irányzatot?

Egyébként a legtöbb táplálkozási szakértő (köztük én is) rendkívül örül neki, hogy egyre nagyobb figyelem terelődik abba az irányba, hogy fogyás esetén is ehetünk számunkra kedves ízvilágot, élelmiszereket, és nem szükséges ezt a folyamatot egy gyötrelmes önsanyargatásnak megélni.

Azonban ez a trend is sajnos kezdi kicsit túlnőni magát az egészségességen, egyrészt azért, mert többségében nem tudjuk, hogy mi a kiegyensúlyozott étrend, vagyis a 100%. Másrészről pedig azért, mert az a 20-30% elengedés, azért elmegy sokszor 40-50%-ba, vagy tovább is.

Ezzel pedig az az óriási gond, hogy valójában 10%-os eltéréssel is tudunk már szépen kitartóan produkálni egy magas koleszterinszintet, vagy magas vérnyomást.

Ezért, hogyha tényleg szeretnénk az egészségünkért tenni, érdemes egy szakember segítségét kérni egy személyre szabott étrend összeállítására az életmódváltásunk elején.

3. A nasik, kedvelt „junk food”-ok beépíthetőek egy személyre szabott étrendbe is – Nem mindegy azonban, hogy ezek mekkora mennyiségben szerepelnek a táplálkozásunkban.

Pontosan azért, mert a mérték szabja meg mindig az egészségességet, tehát a mennyiségek, gyakoriság, ahelyett, hogy mondjuk egy adott élelmiszert kikiáltanánk egészségesnek vagy egészségtelennek.

Ebben tud segíteni egy szakember, hogy milyen mértékben, és hogyan építsd be ezeket az életedbe.

Személyre szabott étrend
Forrás: www.pexels.com

Nagyjából 3 forgatókönyvvel leírható ez.

  • A szakember segít, hogy a kedvelt ételt hogyan készítsd el úgy, hogy gyakran tudd fogyasztani.
  • A szakember segít abban, hogy mindennemű változtatás nélkül milyen mennyiségben és gyakoriságban tud szerepelni egy adott élelmiszer az étrendedben, hogy ne lássa az egészséged a kárát.
  • Ha számodra az működik jól, hogy feketében vagy fehérben gondolkozol (példánál maradva: vagy van otthon nasi, vagy nincs), akkor a szakember meg fog nyugtatni arról, hogy hogyha közel 100%-os étrendet tartasz majdnem minden nap, akkor bele fog férni 1-1 nap „elengedés” is, mikor random „szükséged van” arra a nasira.
4. Hogyan nézzen ki akkor a táplálkozásunk megreformálása? -Inkább sorrendben gondolkodjunk, mint választásban a flexibilis és személyre szabott étrend között!

Én ezt a sorrendet javasolnám:

  • Személyre szabott étrenddel megtanulod, hogy mi a 100% kiegyensúlyozott étrend.
  • Megkéred a szakembert (illetve olyat választasz, akinek ez benne van a szolgáltatásban), hogy segítsen azt a kedvelt ízvilágot kialakítani, amit tényleg tudsz hosszútávon tartani.
  • Megbeszélitek a „határaidat” abban a tekintetben, hogy mik azok a junk food-ok, nasik, amiket szeretsz, és hogy ezt milyen formában és milyen gyakran érdemes szerepeltetni az étrendedben, segít beépíteni ezt a személyre szabott étrendedbe.
  • A szorosabb együttműködés után egyedül kezdesz el étkezni, flexibilisen táplálkozol az alapján, amit a szakemberrel megbeszéltetek.

Érdemes tehát inkább sorrend kialakítására törekednünk ahelyett, hogy megragadnánk egyik- másik irányzatnál. Ha úgy érzed az első három pontban jól jönne a segítség, akkor nézz rá a személyre szabott étrend program szolgáltatásomra!

Szeretnéd megtanulni biztonságosan egy személyre szabott étrenddel, hogy a te ízvilágod hogyan építhető be a mindennapokba egészségesen?